Friday, November 12, 2010

Sedikit cerita ekonomi yang org tak paham


Sokkaba semalam (11 nov 2010) kate OPR akan maintain, tidak berubah.

Itu tajuk besar. kat utusan bahagian ekonomi.

tapi bila wa baca, dia kata OPR maintain sehingga ini disember sahaja meh.

dia kata, tawon depan OPR akan naik dari 2.75% kepada 3.25%.

SEAWAL2NYE BULAN MEI 2011 DAN SELEWAT2NYE HUJUNG 2011.

pada aku, selepas pilihanraya tahun depan kot.....

sekali imbas, macam xde pepe je. berita biasa je.

tapi kalau lu celik ilmu perdagangan, bila OPR naik, maka BLR (untuk housing loan) akan naik.

sekarang BLR sudah 6.3%. bila OPR suda jadi 3.25%, itu BLR akan naik maybe ke 6.8%.

Kenaikan 0.5%.

Alaaa 0.5% banyak mane laaaa. Lu silap !!!

0.5% x rege rumah RM100,000 = RM 500. 500 x 25tahun pinjaman rumah = 12500.

bererti, bayaran bulanan akan naik dengan tiba2, atau hutg rumah xkan langsai dalam 25 tahun.

Kadar OPR di utusan malaysia 11 nov 2010

Kadar OPR di utusan malaysia 3 sept 2010

haha, kalau lu pakai islamic finance pun sama, dia akan amik BLR minus 1.75 (untuk gov servant), BLR minus 1.3 (untuk private hero).

kita dalam dunia yang penuh penganiayaan........

Nak baca citer ni plak la..

Blog Widget by LinkWithin

USIA PERHUBUNGAN KAMI...

Daisypath Anniversary Years Ticker Daisypath Anniversary tickers